Zorgverleners CCC op cursus

mei14

Hoe ga je als zorgverlener om met hoop en wanhoop in de palliatieve fase?

Naast dat we binnen het Cancer Care Center veelal te maken hebben met curatieve cliëntenzorg, krijgen we ook regelmatig te maken met cliënten in de palliatieve fase. Ook in deze fase willen wij uiteraard de beste zorg bieden om de kwaliteit van leven zo goed mogelijk te houden. 

Cliënten in de palliatieve fase krijgen op een moment in deze fase te maken met fysieke achteruitgang, opnieuw slecht nieuws, nieuwe confrontaties met hun sterfelijkheid en hun toekomstperspectief etc. Reacties lopen uiteen vanuit blijvende hoop op genezing tot wanhoop en willen sterven, waarbij cliënten meestal laveren tussen hoop en wanhoop. 

Uiteraard raakt ons, als zorgverleners, dit ook. Op 4 april jl. hebben we daarom een incompany training georganiseerd voor onze zorgverleners, gegeven door Trui Simmelink en Esther van Weele van Vestalia

In deze training zijn we op zoek gegaan naar ons eigen reactiepatroon om vanuit hier ons handelingsperspectief te verruimen, zowel op het gebied van behandelondersteuning, als op het gebied van zelfzorg. 

Tijdens de training hebben we concrete handvatten gekregen hoe wij als zorgverlener om kunnen gaan met slecht nieuws en de hoop en wanhoop van de cliënt. Belangrijk hierbij is om de cliënt centraal te stellen en niet de eigen hoop en wanhoop vanuit zorgverlenersperspectief. Goed met elkaar in gesprek blijven met elkaar en samen verwachtingen en doelen opstellen is belangrijk om goed op één lijn te blijven. Een leerzame training waarvoor we Vestalia zeer erkentelijk zijn.